EKSAMENSTID – spændende eller et mareridt

Hvorfor er det nogen bliver ramt af eksamensangst og andre glæder sig og synes det er spændende?

Ca. 15-20% af alle unge der går til eksamen oplever eksamensangst, som ofte opstår pga. bekymringer og manglende selvtillid. 

Desværre hænger det også sådan sammen - at de samme personer oplever en generende angstfølelse, når de står i andre situationer, hvor de skal præstere. Netop derfor er det vigtigt at tage det seriøst, når eksamensangsten melder sig – så det ikke bliver til gentagende dårlige oplevelser.

Hvis vi frygter en given situation, vil hjernen gå i alarmberedskab og typisk minde os om, de dårlige oplevelser vi har haft tidligere - derfor vil din præstation til eksamen have indflydelse på, hvordan det går de efterfølgende gange.

Hvad sker der når vi frygter noget?

Når vores tanker leder os hen på noget vi frygter, så vil kroppen gå i alarmberedskab og Amygdala – som er den del af hjernen der blandt andet håndterer frygt, vil frigive stresshormonet adrenalin som sætter gang i kropslige reaktioner som f.eks. hjertebanken.

Alle tanker har en følelse, som vores krop reagerer på - det kan f.eks. være hjertebanken, kvalme, ryster, begynder at svede, hurtigere vejrtrækninger og anspændthed. 

Oplever det du det, er det vigtigt at gøre noget ved det.

Heldigvis kan vi igennem mentaltræning arbejde med vores tanker om situationer, hvor vi føler os pressede – på samme måde som sportsudøvere forbereder sig til konkurrencer, som er deres form for eksaminer.

Undgå ubehag i eksamenstiden - performancecoaching og mentaltræning hjælper dig.
Du kan vælge at bruge nogle af redskaberne herunder:

  • Fokus – hvad vælger du at fokusere dine tanker på? 

    Vær bevidst om at tænke på, hvordan du gerne vil have det inden og under din eksamen. På samme måde som sportsudøvere kun skal fokusere på deres stærke sider på konkurrencedage – det gør de for at opbygge selvtillid og troen på, at de kan lykkedes. Det samme gør sig gældende til eksamen. SÅ fokus på tanker der fortæller dig, at du har læst, lavet dine opgaver og forberedt dig godt. Alt andet vil skabe usikkerhed og dermed dårlige følelser i kroppen – det er eksamens dag og du har ikke mere tid til forberedelse, brug din tid rigtigt.
    Hvad kan du vælge at fokusere på, som giver dig en god følelse i kroppen? 

  • Lydfiler

    Find ro og overskud igennem brugen af lydfiler - vælg evt at blive coachet på, hvordan du gerne vil opleve din eksamen og få efterfølgende indtalt en lydfil specifikt til dig. Lydfilerne er et vigtigt redskab i mentaltræning.

  • Nervøsitet - hvad kan du gøre?

    Nervøsitet er naturligt at opleve, når vi gør noget der har betydning for os. Når du oplever nervøsitet, er det altid bedre at give den positiv opmærksomhed – altså have tanken om at det er ok at være nervøs/spændt. Det er jo typisk i situationer, hvor det betyder noget for os, at vi bliver nervøse/spændte – ellers ville vi være ligeglade med resultatet og ikke have de samme følelser omkring situationen hvor vi skal præstere.
    Positiv opmærksomhed på nervøsitet kan også være tanken om, at det er ok – ok fordi kroppen udskiller adrenalin, som netop gør at du vil reagere hurtigere – altså være lidt mere skarp i situationen og det er jo rart at vide, at kroppen faktisk hjælper os med det.

  • Dialogen på skolen – hvad taler du med dine klassekammerater om? 

    Vær opmærksom på hvad du bliver påvirket af og hvordan du bliver påvirket, inden du skal ind til eksamen. Vælg dialogen fra som skaber tvivl og usikkerhed – hjælp hellere dine venner og dig selv med at fokusere på noget godt. Hvad er rart for jer at tale om? – hjælp evt. tankerne på vej ved at tale om det, I gerne vil opleve - fremfor det, I frygter der kunne ske.

  • Visualisering – forestillinger er noget vi alle sammen kan gøre. 

    Visualisere hvordan du gerne vil have det skal gå, hvordan du gerne vil opleve eksamen og hvordan du gerne vil have det før, under og efter. Visualisere også at din lærer og censor stiller spørgsmål – og du løser tingene godt. Visualisering hjælper dig til mere ro.

  • Notere og forbered tankerne

    Skriv evt ned hvad du oplever dagene op til eksamen og forbered dig med gode ting, du kan fortælle dig selv, hvis frygten melder sig. – Du flytter bevidst tankerne væk fra det du frygter, til det du gerne vil opnå. 

Det er også vigtigt:

  • Sørg for at få sovet – det er vigtigere for hjernen og kroppen med ro, end at læse hele natten op til eksamen.
  • Motion hjælper dig – motion giver endorfiner som spredes i kroppen og giver dig mere energi og velvære. Endorfiner frigør dopamin som aktiverer kroppens belønningscenter. Dopamin bliver også kaldet hjernens lykkemiddel.
  • Vejrtrækning – sørg for at trække vejret helt ned i maven og tag gode dybe vejrtrækninger. Find eventuelt inspiration til hvordan du arbejder bedst med din vejrtrækning – der findes flere gode teknikker. Hjernen har brug for ilt, så du får overskud og ro til at tænke og tage gode beslutninger. 

Vil du gerne vide mere eller har brug for coaching og mentaltræning i forbindelse med din eksamen eller anden præstation du står overfor, så kontakt mig meget gerne.

Book en gratis samtale

Du er altid velkommen til at kontakte mig – du skal blot udfylde denne formular, så kontakter jeg dig med henblik på en uforpligtende snak, hvor vi sammen finder ud af, hvad jeg kan gøre for dig. 

5 + 9 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.